A tőkehalak általában 100-120 cm hosszúra nőnek, testük színe zöldes, barnás, a hasi részén fehér színű, húsa pedig sűrű, főzés során enyhe ízű lesz. Súlyuk 24-34 kg között változik. A két leggyakoribb fajta az atlanti-óceáni és a csendes-óceáni tőkehal. Az előbbi az Atlanti-óceán mélytengeri régióiban és hidegebb vizeiben található, a csendes-óceáni tőkehal pedig többnyire annak nyugati részében él. A tőkehal nagy mennyiségű B12-viatmint, foszfort, szelént és fehérjét is tartalmaz, de emellett káliumban, B6-vitaminban és Omega-3 zsírsavakban is igen gazdag.

A tőkehalat már a vikingek is fogyasztották, időszámításunk szerinti 9. század óta igen fontos mind táplálkozási, mind gazdasági szempontból. Dél-Európában a szárított tőkehalpiac indult nagy fejlődésnek: a szárított tőkehal kereskedelme csaknem 1000 éven át tartott. A 15. században Portugáliában is megkezdték a tőkehal halászatát.

A tőkehal leggyakoribb fajtái

  • Atlanti: az Atlanti-óceán északi részében őshonos.
  • Csendes-óceáni: ezt a fajtát gyakran szürke tőkehalnak is nevezik. Főleg rákokkal, kisebb halakkal és gerinctelenekkel táplálkozik. Mint neve is mutatja, a Csendes-óceánban él.
  • Grönlandi: az északi sark területén, valamint az Atlanti-óceán északnyugati részén él. Uvac és ogac néven is ismerik.
  • Foltos: ezen fajtája főleg a sima, puha tengerfenéket és a mélyebb részeket kedveli. Az Atlanti-óceánban élő, gyakran vándorló halfajta.
Miért egészséges a tőkehal?

A tőkehal vitaminban és ásványi anyagokban egyaránt gazdag. A B3, B6 és B12-vitamin mellett nagy arányban tartalmaz fehérjét is (80 gramm tőkehalban 17,36 gramm fehérje van), valamint D-vitamint, omega-3 zsírsavakat. A rendszeres fogyasztása csökkenti a szívroham, és egyéb szívbetegségek kockázatát. Az Omega-3 zsírsavaknak, valamint a szelénnek ezen kívül gyulladáscsökkentő hatása is van, izületi panaszokkal, migrénnel küzdőknek is ideális lehet.

Izomfájdalmak ellen és immunerősítéshez

A megfelelő fehérjebevitel elengedhetetlen az izmok egészségének megőrzéséhez, valamint az immunrendszer megerősítéséhez. Az immunrendszer a szervezet saját “önvédelmi mechanizmusa”, ami segíti testünket a betegségek, fertőzések megelőzésében és legyőzésében.

Hozzájárul a haj és a bőr egészségének megőrzéséhez

A magas fehérjetartalom segít fenntartani a haj egészségét, megakadályozza annak sérülékenységét. A hajnövekedésben is fontos szerepe van. De a bőr egészségének megőrzéséhez is hozzájárul, segítve annak folyamatos revitalizációját.

Egészséges, erős csontok

A foszfor fontos szerepet játszik a fogazat és a csontok megerősítésében, növekedésében. A kalcium mellett erre is szükség van ahhoz, hogy csontozatunk, fogaink erősek, ínyünk és fogzománcuk egészséges legyen. A foszforbevitel csökkentheti a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának rizikóját is.

Segíti az emésztést

Mind a tőkehalban található niacin, mind a riboflavin igen fontos szerepet játszanak a megfelelő anyagcsere során. Segítenek megszüntetni és megelőzni a különféle emésztési zavarokat, így például a székrekedést is. Segítik a szervezet saját méregtelenítési folyamatait.

Hozzájárul a sejtképződéshez

A foszfor segíti a folyamatos sejtképződést, serkenti az új sejtek fejlődését, anyagcseréjét. Hozzájárul a megfelelő hormonháztartás kialakulásához is.

A tőkehal igen tápláló, egészséges halfajta, mindazonáltal óvatosan, mértékkel fogyasszuk: nagy mérete és viszonylag hosszú élettartama miatt ugyanis higanytartalma magas lehet. Időnként egy kis tőkehalpástétom viszont beleférhet!