A lazac húsa jellemzően rózsaszín, de színe a vöröstől a narancs árnyalataiig is terjedhet. Konzervekhez elsősorban rózsaszín húsú lazacot használnak. A lazacfajták mérete is változó: a királylazac a legnagyobb, a vörös lazac pedig a legkisebb.

Akárcsak a legtöbb hal és kagyló, a lazac is bővelkedik tápanagokban. Kiváló forrása a minőségi fehérjéknek, vitaminoknak és ásványi anyagoknak (beleértve a káliumot, szelént és a B12-vitamint), de az Omega-3 zsírsavtartalma is figyelemre méltó.

A lazac kétségtelenül a legtáplálóbb ételek közé tartozik, számos betegség rizikóját csökkentheti. Ízletes, sokoldalúan elkészíthető, és manapság széles körben elérhető halfajta.

9 indok, amiért érdemes lazacot fogyasztani

1. Omega-3 zsírsavakban gazdag. A legtöbb zsírtól eltérően az Omega-3 zsírsavak “esszenciálisak”, vagyis az étkezés során kell bevinnünk őket, mivel a szervezetünk nem képes azt önmagától előállítani. Bár hivatalosan nincs ajánlott napi beviteli érték Omega-3 zsírsavakból, a legtöbb egészségügyi szervezet naponta 250-500 mg-ot javasol egészséges felnőttek számára. Az Omega 3 zsírsavak hatékonynak bizonyultak a gyulladás- és vérnyomáscsökkentésben is.

2. Kiváló fehérjeforrás: a szervezetünknek pedig nagy szüksége van a fehérjére, ami segít megőrizni a csontok és az izomzat egészségét is. 100 gramm lazacban 22-25 gramm teljes értékű fehérje van!

3. Gazdag különféle B-vitaminokban. Tanulmányok kimutatták, hogy az összes B-vitamin együtt dolgozik az agy és az idegrendszer optimális működésének fenntartásában, így érdemes gondoskodni azok megfelelő beviteléről! A lazac rajongói előnyt élveznek, 100 gramm vadon élő lazac B-vitamintartalma ugyanis a következőképpen alakul:

  • B1-vitamin (tiamin): az ajánlott napi beviteli érték 18%-a
  • B2-vitamin (riboflavin): az ajánlott napi beviteli érték 29%-a
  • B3-vitamin (niacin): az ajánlott napi beviteli érték 50%-a
  • B5-vitamin (pantoténsav): az ajánlott napi beviteli érték 19%-a
  • B6-vitamin: az ajánlott napi beviteli érték 47%-a
  • B9-vitamin (folsav): az ajánlott napi beviteli érték 7%-a
  • B12-vitamin: az ajánlott napi beviteli érték 51%-a

4. 100 gramm lazac biztosítja az ajánlott napi káliumbevitelünk 11-18%-át, amely segít a vérnyomásunk szabályozásában.

5. 100 gramm fedezi a napi ajánlott szelénmennyiség 59-67%-át. Ez az ásványi anyag igen fontosnak bizonyult a csontok egészségének megőrzésében, a pajzsmirigy megfelelő működésének kialakításában, sőt a rák kockázatának csökkentésében is.

6. Tartalmazza az asztaxantin nevű antioxidánst. Ez az antioxidáns, amellett, hogy a lazac vörös színét is adja, csökkenti a szívbetegségek kockázatát azáltal, hogy csökkenti az LDL (rossz) koleszterin szintjét a vérben, és emeli a HDL (jó koleszterin) értékét.

7. Csökkenti a szívbetegségek kockázatát, azáltal, hogy emeli az Omega-3 zsírsavak szintjét a szervezetben, valamint csökkenti az Omega-6 zsírsavakét.

8. A testsúlycsökkentésben is segíthet: a többi magas fehérjetartalmú ételhez hasonlóan a lazac is hamarabb koz teltségérzetet, ugyanakkor alacsony a kalóriatartalma.

9. A gyakori lazacfogyasztás segíthet a szorongás és a depresszió tüneteinek csökkentésében, támogatja a magzati agyi fejlődést, valamint csökkentheti az öregedés során jelentkező memóriazavarokat is.

 

Te mikor ettél utoljára lazacot? Kóstold meg mennyei lazacfilé konzervjeinket – csapj le rájuk még ma! Kattints ide!